Vestsjællands

Links.
NYGADE 5, SLAGELSE

- lige midt i byen.
GARDERSTUEN, Nygade 5, Slagelse.

I 1975 havde foreningen problemer med at finde egnede lokaler til afholdelse af foreningens møder og spørgsmålet om at se sig om efter egne lokaler blev et hyppigere og hyppigere emne som blev diskuteret på bestyrelsesmøderne, så den 2. februar 1975 beså bestyrelsen nogle lokaler i selve City området, Nygade 5.
De så bestemt ikke tiltalende ud, men spændende, og lejen var yderst rimelig, så bestyrelsen med formanden Arkitekt Arne Rasmussen i spidsen, besluttede at gå i gang med indretning af lokalerne, ved frivillig arbejdskraft.
Arbejdet skred planmæssigt frem og ret hurtigt viste det sig, at 1. salen kunne inddrages i lejemålet.
Den egentlige indvielse for medlemmerne fandt sted den 10. september 1976, og en måned senere holdt vi officielt indvielse med reception for indbudte gæster og medlemmer.
Allerde året efter, i 1977 kom foreningen i en særdeles vanskelig situation, idet ejeren af Nygade 5, Arne Sejr, ønskede at sælge samtlige lejemål efter at have udstykket ejendommen. På en ekstraordinær generalforsamling fik bestyrelsen opbakning og bemyndigelse til at gå i gang med at undersøge mulighederne for et køb, både juridisk og økonomisk.
Prisen var kr. 125.000 kontant.
I gaver og lån fra medlemmer samlede vi inden fristens udløb ca. kr. 46.000 sammen, således at købet var en realitet den 1. november 1977. Det manglende beløb til købet blev stillet til rådighed af Sjællandske Bank i form af en kassekredit.
Fra denne dato er vi i  Vestsjællands Garderforening, som en af de første i Danmark, ejer af vores egen Garderstue med hvad deraf følger i form af terminer, skatter, lys, varme o.s.v.
I dag er foreningen gældfri.

Der er vist ingen gæster, der kan være i tvivl om at de er i en  GARDERstue.

- og her er barhjørnet i stueetagen.

Siden er  "Under construction".

Sidst opdateret den 1. februar 2014.